Przyjdź Panie Jezu

BLOG

Menu
  • STRONA GŁÓWNA
  • BLOG
Menu

Sarah Mullally pierwszą kobietą na stanowisku Arcybiskupa Canterbury

Posted on 4 października, 202513 października, 2025 by Artur

Historyczna decyzja Kościoła Anglii pogłębia kryzys tożsamości i podziały doktrynalne

LONDYN, 3 października 2025 r. – Kościół Anglii ogłosił decyzję, która przejdzie do historii: Sarah Mullally, dotychczasowa biskup Londynu, została mianowana nowym Arcybiskupem Canterbury. Po raz pierwszy w dziejach tej urzędującej od 597 roku instytucji, czyli z okresu poprzedzającego powstanie anglikanizmu, stanowisko to obejmie kobieta. Choć zwolennicy decyzji mówią o „przełomie” i „znaku czasu”, wielu wierzących postrzega ten krok jako kulminację odchodzenia Kościoła Anglii od fundamentów wiary chrześcijańskiej.

 

Historyczna rola urzędu a współczesne napięcia

Arcybiskup Canterbury od wieków pełni funkcję najwyższego rangą duchownego Kościoła Anglii i duchowego lidera całej Wspólnoty Anglikańskiej, liczącej ponad 85 milionów wiernych w 165 krajach. Choć nie posiada formalnej jurysdykcji nad innymi prowincjami, jego autorytet ma charakter symboliczny i jednoczący – to on koronuje monarchów, reprezentuje Kościół w debatach publicznych i strzeże jedności wspólnoty (primus inter pares).

W przeszłości urząd ten kojarzony był z obroną ortodoksji i integralności doktrynalnej – Arcybiskupi Canterbury wielokrotnie stawali w obronie wiary apostolskiej wobec sporów teologicznych i kryzysów społecznych. W tym świetle nominacja Sarah Mullally, popierającej liberalne reformy w obszarze seksualności i ordynacji, ma znaczenie znacznie szersze niż tylko personalne.

Sarah Mullally (63 l.) nie ma klasycznego zaplecza teologicznego. Przez wiele lat pracowała jako pielęgniarka onkologiczna, a następnie została najmłodszym w historii głównym urzędnikiem ds. pielęgniarstwa w Anglii. Dopiero później wstąpiła do stanu duchownego i stosunkowo szybko awansowała w hierarchii kościelnej. Jej kariera postrzegana jest przez część środowisk jako przykład administracyjnego, a nie teologicznego modelu przywództwa¹.

 

Entuzjazm liberalnych środowisk

Nominacja została entuzjastycznie przyjęta przez środowiska liberalne oraz część władz państwowych. Watykan, mimo fundamentalnych różnic w rozumieniu kapłaństwa, wystosował gratulacje – kardynał Kurt Koch wyraził nadzieję, że Mullally będzie „narzędziem komunii i jedności”².

Król Karol III podkreślił globalne znaczenie jej urzędu, a południowoafrykańscy anglikanie nazwali nominację „historyczną” i „serdecznie ją przywitali”³. Rada Ewangelikalna Kościoła Anglii (CEEC) wezwała do modlitwy za Mullally, życząc jej, by poprowadziła Kościół w „odnowionym przedstawianiu niezmiennej Ewangelii światu”⁴.

 

Ostra reakcja Światowej Konferencji na rzecz Przyszłości Anglikanizmu

Decyzja wywołała jednak gwałtowną krytykę w konserwatywnych prowincjach anglikańskich, zwłaszcza w Afryce i Azji, które stanowią większość światowego anglikanizmu. Global Anglican Future Conference (GAFCON) – w języku polskim Światowa Konferencja na rzecz Przyszłości Anglikanizmu – czyli ruch zrzeszający m.in. Nigerię, Rwandę i Ugandę, wyraził „głęboki smutek” i ostrzegł, że nominacja pogłębi istniejące już pęknięcia we Wspólnocie⁵.

GAFCON przypomniał, że biblijny model przywództwa kościelnego nie przewiduje ordynacji kobiet na biskupów, odwołując się do fragmentów takich jak 1 Tm 2:12 („Nie pozwalam kobiecie nauczać ani mieć władzy nad mężczyzną”) oraz 1 Kor 14:34 („Kobiety niech milczą w zgromadzeniach”)⁶. Arcybiskup Rwandy Laurent Mbanda podkreślił, że większość wspólnot anglikańskich pozostaje wierna „męskiemu tylko biskupstwu zgodnemu z Biblią”⁷.

 

Zarzuty ideologizacji i „postchrześcijańskiego przywództwa”

Wielu krytyków zwraca uwagę, że nominacja Mullally ma wyraźny wymiar ideologiczny. W opinii niektórych komentatorów, decyzja została podjęta nie tyle z powodu jej kompetencji teologicznych czy duszpasterskich, ile jako „symboliczny ukłon w stronę feministycznych wartości”⁸. Wall Street Journal zauważył, że Mullally sama identyfikuje się jako feministka, co dla środowisk konserwatywnych było potwierdzeniem liberalnego kierunku⁹.

Niektórzy publicyści anglikańscy, jak redaktorzy Anglican.ink, określili jej przywództwo jako „czystą esencję wszystkiego, co poszło nie tak w Kościele Anglii”¹⁰ oraz przykład „postchrześcijańskiego przywództwa”, charakteryzującego się niejasnym językiem doktrynalnym i przyzwoleniem na praktyki sprzeczne z biblijną moralnością¹¹.

W najbardziej radykalnych wypowiedziach konserwatywnych komentatorów pojawia się nawet teza, że Mullally „nie reprezentuje chrześcijaństwa w biblijnym sensie”¹². Choć tego typu opinie mają charakter publicystyczny, pokazują skalę kryzysu zaufania i napięć doktrynalnych.

 

Proces liberalizacji Kościoła Anglii

Nominacja Mullally wpisuje się w długotrwały proces liberalizacji Kościoła Anglii:

  • W XX wieku przyjęto historyczno-krytyczne podejście do Biblii, co osłabiło postrzeganie Pisma jako nieomylnego autorytetu.
  • W latach 1987–2015 stopniowo dopuszczano kobiety do święceń diakońskich, kapłańskich i biskupich.
  • Od lat 2000. Kościół otworzył się na dialog z osobami LGBT w ramach programu Living in Love and Faith.
  • W 2023 r. Synod Generalny oficjalnie dopuścił błogosławienie par jednopłciowych — decyzję, którą wielu uznało za punkt zwrotny i odejście od tradycyjnego nauczania moralnego¹³.

 

Teologiczny punkt widzenia

Z perspektywy konserwatywno-teologicznej, kryzys wokół nominacji Mullally nie dotyczy wyłącznie kwestii płci czy społecznych reform. Chodzi o autorytet Pisma Świętego, ciągłość apostolskiej wiary oraz tożsamość Kościoła.

Jeśli Arcybiskup Canterbury — historycznie strażnik ortodoksji — obejmuje urząd przy jednoczesnym odrzucaniu biblijnych norm dotyczących przywództwa i seksualności, stawia to pod znakiem zapytania spójność doktrynalną całej wspólnoty. Dla wielu konserwatywnych wiernych jest to nie tyle „nowy rozdział historii”, co sygnał głębokiego kryzysu wiary i tożsamości.

Global South Fellowship of Anglican Churches już zapowiedziało „modlitwę i rozeznanie”, sugerując możliwość dalszego dystansowania się od struktur Canterbury¹⁴. Niektóre prowincje rozważają nawet alternatywne modele przywództwa i jedności. Istnieje realne ryzyko, że nominacja Mullally stanie się katalizatorem faktycznego rozłamu w światowym anglikanizmie — rozłamu nie tylko instytucjonalnego, ale przede wszystkim teologicznego.

 

Przypisy

  1. Evangelicals Now, „Career First, Theology Second: A Profile of Sarah Mullally”, wrzesień 2025.
  2. Vatican News, „Cardinal Koch congratulates new Archbishop of Canterbury”, 3 października 2025.
  3. Anglican Church of Southern Africa, Official Statement, 3 października 2025.
  4. CEEC, Official Press Release, 3 października 2025.
  5. GAFCON Press Office, „Statement on the Appointment of Sarah Mullally”, 3 października 2025.
  6. Biblia, 1 Tm 2:12; 1 Kor 14:34.
  7. Laurent Mbanda, wypowiedź dla GAFCON Media, 4 października 2025.
  8. Charisma Magazine, „Symbolic Feminism or Spiritual Leadership?”, październik 2025.
  9. Wall Street Journal, „Who Is Sarah Mullally, the Anglican Church’s First Female Leader”, 3 października 2025.
  10. Anglican.ink, „The Lanyard Class: Archbishop Sarah Mullally is the pure distilled essence of everything wrong with the Church of England”, 3 października 2025.
  11. Anglican.ink, komentarze redakcyjne, październik 2025.
  12. Charisma Magazine, „Church of England Names First Female Archbishop Amid Backlash Over Unbiblical Views”, październik 2025.
  13. Church of England General Synod, Official Vote Record on Same-Sex Blessings, luty 2023.
  14. Global South Fellowship of Anglican Churches, Statement, 5 października 2025.

 

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

  • Obraz chrześcijańskiego życia zarysowany w „Zmartwychwstaniu” Lwa Tołstoja
  • Od człowieka do Homo Deus: powrót bogów i Nefilim?
  • Padanie w Duchu lub upadek pod mocą Ducha Świętego – czy to biblijna praktyka?
  • AI 2027 – Jak bliska jest era superinteligencji i jakie zagrożenia dla naszej przyszłości wiążą się z tym?
  • Sarah Mullally pierwszą kobietą na stanowisku Arcybiskupa Canterbury

Ostatnie komentarze

  1. „Upadki pod mocą” – czy są zgodne z Biblią ? – Kochaj - Padanie w Duchu lub upadek pod mocą Ducha Świętego – czy to biblijna praktyka?
  2. ONZ wraca do sprawy Palestyny — konkretne kroki w stronę rozwiązania dwupaństwowego – Przyjdź Panie Jezu - Czy Izrael zaanektuje Zachodni Brzeg? Knesset uchwala deklarację suwerenności
  3. Dlaczego amerykańscy chrześcijanie popierają odbudowę Świątyni w Jerozolimie? – Przyjdź Panie Jezu - Czy rok 2027 ma prorocze znaczenie? O odbudowie świątyni w Jerozolimie, Wielkim Ucisku, itd.

Kategorie

  • Aktualności
  • Apologetyka
  • Fałszywi nauczyciele
  • Opinie
  • Proroctwa biblijne
  • Sztuczna Inteligencja
  • Uncategorized

Archiwum

  • październik 2025
  • wrzesień 2025
  • sierpień 2025
  • lipiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2024
Postaw mi kawę na buycoffee.to
©2025 Przyjdź Panie Jezu | Theme by SuperbThemes